Árpád sínbusz

A sínbusz rövid története: A motorkocsi a MÁV első négytengelyes gyors motorkocsija volt. 1934-ben a GANZ gyár saját kockázatára építette az első két darabot. A próbák egyértelműen kedvező tapasztalatai alapján a MÁV megvásárolta és a Budapest-Bécs útvonalon szolgálatba állította a járműveket. Az utazóközönség gyorsan megkedvelte, így 1940-ig további öt jármű került beszerzésre. A jármű dízelmotorjának megalkotója Jendrassik György volt, aki 1928 óta a mellékvonali motorkocsik révén folyamatos kapcsolatban állt a szentesi motorgarázzsal. Ebben az időben fél Európa Szentesre járt tanulni a vasút dízelmotorok üzemeltetését.

A külföldi bemutató utak nagy sikert hoztak a járműnek, egyre több ország vásárolta meg a motor gyártás jogát, (Románia, Belgium, Franciaország stb.) illetve a GANZ gyár is folyamatosan növekvő számú járművet tudott eladni a motorkocsiból és annak továbbfejlesztett változataiból.

A Tas a GYSEV szolgálatában 1971-ben

A kiállított jármű 1975-ig üzemelt, majd 1987-ben került teljes felújítás után a nosztalgia üzem szolgálatába. Azóta az üzemképes járműpark egyik legszebb és legértékesebb darabja, egyetlen darabként ma is európai hírű jármű.

Az 1987-es helyreállítás után már Árpádként Az Árpád Szentendrén 1993-ban Az Árpád és a Böbe a Nyugati pályaudvaron 1997-ben Az Árpád Pécsen 1999-ben Az Árpád a Magyar Vasúttörténeti Parkban 2000. nyarán Az Árpád a Magyar Vasúttörténeti Parkban 2001. augusztusában Az Árpád a nógrádszakálli alagútnál 2003. októberében

A Jendrassik György Gépészeti Főnökség szerelőcsarnokában 2002. szeptember 13-án indították be az ismételten felújított ÁRPÁD sínbusz motorját. A sínbusz nemcsak kívülről, hanem belülről is megújult, új kárpitok és új függönyök kerültek a régiek helyére.

Az Árpád a 2002-es felújítás után

A jármű adatai: - motor típusa: VI JaR 170/240 - motor teljesítmény: 160 kW - max. fordulat: 1200/perc - max. sebesség: 110 km/h - ülőhelyek száma: 64 fő - a jármű tömege: 37 t

Az Árpád motorja Az Árpád belseje

Forrás: www.szentesinfo.hu; MÁV Nosztalgia Kft képeslapok

Árpád sínbusz modellje

Az Árpád sínbusz modellje

Ismeretlen műhelyben készült, feltételezhetően a 60-as években. Kétsínes rendszerű üzemképes, de befejezetlen 0-ás vasútmodell (32 mm nyomköz).

Árpád sínbusz falióra

Árpád sínbusz falióra

Forrás: www.yellowstone-nyomda.hu/catalog

Árpád
Egy arc a múltból
Igazság
Eposz
Anonymus
Életút
Ősök
Lebédia
Alduna 1 Cirill és Metód
Kijev
Verecke
Munkács
Ungvár
Bodrogköz
Bereg
Zemplén
Sárospatak Ond, Ketel és Tarcal követjárása
Tokaj
Szerencs
Turtur hegye Bors vezér hódoltatása
Bihar 1 Ösbő és Velek követjárása; Tas, Szabolcs és Tétény vezérek hadjárata
Erdély Tétény vezér hadjárata
Emőd
Mezőkeresztes
Szihalom
Gömör Szovárd, Kadocsa és Huba vezérek hódoltatása
Garam vize Bors vezér hódoltatása
Nyitra Szovárd, Kadocsa és Huba vezérek hadjárata
Alduna 2 Levente vezér hadjárata
Tetétlen
Alpár
Árpádhalom
Pusztaszer
Ópusztaszer
Csongrád
Titel
Zalánkemén
Bolgárfehérvár
Zágráb Bulcsú, Lél és Botond vezérek hadjárata
Bodrog
Csepel 1
Maros-Duna köz Szovárd, Kadocsa és Vajta vezérek hadjárata
Nis Szovárd és Kadocsa vezérek hadjárata
Ecilburg
Százhalom
Baranya Ete és Vajta vezérek hódoltatása
Veszprém Ösbő és Őse vezérek hadjárata
Bodajk
Bánhida
Székesfehérvár
Szt Márton hegy
Csepel 2
Bihar 2 Ösbő és Velek vezérek hadjárata
Csepel 3
Brenta Szalárd vezér hadjárata
Óperencia Kurszán vezér hadjárata
Pozsony
Fejéregyháza
Emléke
Történetírás
Irodalom
Képzőművészet
Munkácsy Mihály
Feszty Árpád
Zala György
Székely Bertalan
Than Mór
Zene
Film
Néprajz
Hagyományőrzők
Neve
Árpád hegy
Árpád halom
Árpád kilátó
Árpád forrás
Árpád fa
Árpád híd
Árpád hajó
Árpád sínbusz
Árpád vonal
Árpád Múzeum
Árpád fürdő
Épület
Egyéb
Hét vezér
Értékelés
Gyalázkodók
Idegen tükör
Rovás
Zusammenfassung
Summary
Árpád év
Száz éve
Felhívás
Hírek
Előzetes
Utólagos
Kapcsolatok