Árpád nevét viselő hajók
Árpád és a hajózás
Első hallásra bármilyen hihetetlennek tűnjön is, vannak adataink Árpád és a hajózás kapcsolatáról. Brenta után, a hazatérő magyarok kísérletet tettek Velence bevételére. Fáy Elek 1911-ban megjelent, az Akadémia által kitüntetett "Magyarok őshona" című munkája szerint: "Árpád korában, 900. év június 29-én volt Velence Köztársaság és a magyarság között az első tengeri ütközet. Velence részéről Pietro Tribune Dózse személyesen vezette hajóhadát az ütközetbe. Bár a támadók kisebb hajókkal rendelkeztek, mégis a gyilkos csata diadala a magyarok felé hajlott. Már-már megrendült az akkori világ legnagyobb tengeri hadereje. A Dózse lelkesítő, hazafias beszéddel igyekezett lelket önteni harcosaiba, úgyhogy mégis, nagy erőfeszítéssel sikerült visszaverni a támadókat. Ebből kitűnik, hogy a magyarok a IX. század végén hajókkal rendelkeztek és magát a Lagúna-várost is bevenni törekedtek. Tehát ebben az időben a magyaroknak a tengerészethez és a hajóépítéshez is érteniök kellett." (Badiny Jós Ferenc nyomán)
Ha ez így van, akkor talán érthető, hogy miért neveztek el Árpádról előszeretettel hajókat.
Árpád (1836)
Oldalkerekes gőzhajó a Dunán
A világ első belvízi gőzhajójának üzembe állítása után 34 évvel, 1817-ben épült meg Európában az első folyami vontató gőzhajó (egyúttal az első magyar dunai gőzös), a magyar Bernhard Antal Caroline nevű hajója. Későbbi követőivel szemben, akik önjáró hajókat építettek, Bernhard világosan látta, hogy a vontatás a belvízi szállítás célszerű módja. Sikeres próbaútjai ellenére, az érdeklődés hiánya miatt a Caroline nem sokáig működhetett.
Széchenyi, okulva a kudarcból, először a gőzhajózás, hajóépítés anyagi hátterét igyekezett megteremteni. Bankárokkal tárgyalt, végül 1829-ben Bécsben megalapították a Császári és Királyi Dunagőzhajózási Társaságot (DGT). Széchenyi azonban ezzel nem elégedett meg, kezdeményezésére épült fel 1835-ben Óbudán Magyarország legnagyobb hajógyára. Az itt készült első hajó az Árpád nevet kapta. Tervét angliai útján vásárolta Széchenyi, és a kor technikai színvonalának csúcsát képviselte. A hajó a Budapest Pozsony távot "mindössze" 24 óra alatt teljesítette, s ezzel korának egyik leggyorsabb magyar hajójának számított. A magyarok büszkesége volt továbbá, hogy az angol főgéppel felszerelt hajó magyar fából készült. Az első világháborúban megsemmisült. Makettje a Közlekedési Múzeumban tekinthető meg.
Az Árpád vízre bocsátásakor a hajógyárban hangzott el a nyilvánosság előtt első ízben a Himnusz.
A Magyar Pénzverő Rt. a Fritz Mihály terve alapján készült 500 forintos ezüstpénzzel emlékezett meg az Árpádról.
A Magyar Posta által 1981-ben kiadott, régi és új dunai hajókat párbaállítva megjelenító 100 éve indult meg a menetrendszerű személyszállítás a Dunán, Pest és Bécs között ("Duna-sor", 7 érték) bélyegsorozat része, Vertel József (1922-1993) terve alapján.
Árpád (1878)
Oldalkerekes vontató gőzhajó a Dunán
Linzben építette az Ignaz Mayer Werft 1860-ban és 1878-ban került Árpád néven a Ferencz Csatorna Gőzhajózási Rt tulajdonába. Későbbi sorsa ismeretlen.
Forrás: ww.novia.hu
Árpád (1892-1922)
Egycsavaros tengeri áruszállító gőzhajó
A Wigham Richardson & Co. Ltd. építette 1892-ben Newcastle-ben és Fiumeben állt szolgálatba Árpád néven az Adria Magyar Királyi Tengerhajózási Rt-nél, majd 1919-ben az Adria Soc. Di Nav. Marittima tulajdonába került, még mindig Árpád néven. 1922-től már Canova néven új tulajdonoshoz tartozott. Ettől kezdve olasz zászló alatt hajózott, mígnem 1943-ban a német erők Livornoban elkobozták és meglékelték, hogy a kikötőt eltorlaszolják vele. A roncsot 1945-ben szétbontották.
Forrás: magazin.navigare.hu; ww.novia.hu
Árpád (1901-1918)
Árpád (1901-1918) - Habsburg-osztályú osztrák-magyar csatahajó az Adrián
Az Osztrák-Magyar Monarchia haditengerészetének a megbízásából kifejlesztett, azonos tervek alapján készült Habsburg-osztályú csatahajók második egysége (testvérhajói a Habsburg és a Babenberg).
Építését 1899-ben kezdték el, 1901-ben bocsátották vízre és 1903-ban állt hadrendbe. Személyzete 32 tisztből és 606 főnyi legénységből állt. Az Adriai-tengerre tervezett csatahajók főtüzérsége nem mondható erősnek, páncélozottságuk és közepes tüzérségük viszont megfelelőnek tekinthető. Fő tüzérségének szokatlan elrendezése volt: az éltoronyba ikerlöveget, a fartoronyba viszont csak egy löveget szereltek.
Az Árpádot 1911-12-ben átépítették, ennek ellenére a háború kitörésekor már nem számított korszerűnek, a IV. csatahajóosztály tagja volt.
Legjelentősebb bevetésére az olasz hadüzenetet követően került sor, 1915. május 23-án részese volt annak a köteléknek, mely Anconát bombázta. 1917. december 19-én a cortelazzói nehéz ütegeket lőtte, ismét egy kötelék tagjaként.
A csapatszolgálatból 1918 februárjában kivonták, ezután iskolahajóként szolgált, legénységét tengeralattjárós és légi szolgálatra osztották be.
A háború után Nagy-Britanniának ítélték, de ők továbbadták az olaszoknak, akik 1921-ben lebontották.
Forrás: www.bibl.u-szeged.hu; hu.wikipedia.org/wiki; www.kuk-kriegsmarine.at; people.freenet.de/kriegsmarine; navalhistory.flixco.info
Árpád (1916-1944)
Oldalkerekes vontató gőzhajó a Dunán
Az újpesti Schlick-Nicholson Hajógyárban épült 1916-ban az MFTR Magyar (Királyi) Folyam- és Tengerhajózási Rt számára és 1944-ben süllyedt el aknarobbanás következtében az 1797 fkm-nél.
Árpád (1930-1934)
Egycsavaros tengeri áruszállító gőzhajó
Dumbarton-ban építette 1897-ben a W. Denny & Bros. cég. 1930-ban került a budapesti Burger & Tarica tulajdonába és kapta az Árpád nevet. 1934. január. 3-án személyzete a süllyedőben lévő hajót elhagyta 16.45S 88.20E pozícióban úton foszfát rakománnyal Sfax és Port Natalból Japánba. (A hajó már el volt adva japán bontóknak az út végén történő átadással).
Forrás: ww.novia.hu
Árpád (1955-1965)
Csavaros vontató gőzhajó a Dunán
Regensbugban épült 1922-ben és Fritz néven a Bayerische Lloyd színeiben hajózott, mígnem 1944-ben az 1465 fkm-nél aknarobbanás következtében elsüllyedt. 1954-ben már újra vízen volt, de még mindig Fritz néven a MESzHART tulajdonában. 1955-ben a MAHART újpesti Hajójavító Üzemében újjáépítették és ettől kezdve az 1965-ös selejtezésiéig a MAHART kötelékében szolgált Árpád névvel.
Forrás: ww.novia.hu
Árpád (1982)
Motoros komp a Dunán
A MHD Balatonfüredi Gyáregysége építette 1982-ben, Vácnál teljesít szolgálatot.
Forrás: ww.novia.hu
Árpád fejedelem (1995-1998)
Moszkva típusú motoros személyhajó a Dunán
A kilencvenes években épült Moszkvában, mindössze három évig viselte Árpád fejedelem nevét a Dunayacht Kft tulajdonában, azóta Rapszódia néven (testvérével, a Csárdással együtt) sétahajónak használják a Dunán.
Forrás: ww.novia.hu
Árpád
Uszály a Tiszán
Csulak Elemér (1887 - ) festménye a Tiszán horgonyzó Árpád és Szamos uszályokról.
|